Fortumin pääekonomisti odottaa eurooppalaiselta energiapolitiikalta selkeyttä ja johdonmukaisuutta ilmastohaasteen edessä

​Pääekonomisti Simon-Erik Ollus edusti Fortumia Energiakolmion vuotuisessa seminaarissa Finlandia-talolla 8.10.2013. Päivän aikana keskusteltiin paljon eurokriisin vaikutuksesta energiamarkkinoihin sekä ilmasto- ja energiapolitiikkaan. Energiateollisuuden investoinnit ovat luonteelta pitkäaikaisia, joten tulevan politiikan selkeys ja johdonmukaisuus on ensiarvoisen tärkeää alan toimijoille. Fortumin mielestä vuoteen 2030 tähtäävän politiikan tulee perustua yhteen ohjaavaan tavoitteeseen — kunnianhimoiseen ja sitovaan hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteeseen, eli päästökauppajärjestelmään.

Suomi on osa laajempia, eurooppalaisia energiamarkkinoita, eikä yksinäinen saareke. Ilmastonmuutos ei myöskään tunne valtioiden rajoja. "Vähähiilisyys vaatii eurooppalaista sitoutumista ja ohjausta. Suomi on osa eurooppalaisia markkinoita, joten uuden energian tukia ei pidä miettiä pelkästään kansallisista lähtökohdista käsin", painotti Ollus puheenvuorossaan. "Tarvitsemme rohkeaa ja johdonmukaista energia- ja ilmastopolitiikkaa, koska vähähiilisyys tarkoittaa merkittäviä investointeja, jotka eivät synny epävarmuudessa", hän jatkaa.

Olluksen mukaan tärkeintä olisi keskittyä ripeästi EU:n energia- ja ilmastopolitiikassa vuoden 2030 tavoitteisiin, koska epävarmuus estää energia-alaa tekemästä investointipäätöksiä. Haaste on yhteinen sekä energia-intensiivisen teollisuudelle ja sähköntuottajille. "Tarvitsemme ehdottomasti uusiutuvia energialähteitä. Päästökauppa ja sitä kautta päästöjen vähennys on paras ohjaava tavoite uusiutuvan energian lisääntymiselle", muistutti Ollus ja jatkaa, että "markkinaehtoiset ratkaisut ovat useimmiten osoittautuneet säännösteltyjä tehokkaimmiksi".

Simon-Erik Ollus osallistui paneelikeskusteluun Energiakolmion vuosittaisessa energiaseminaarissa 8.10.2013. Paneelikeskustelun aiheena oli "Suomen energiapolitiikka - liikaa vai liian vähän tukea?" Muut panelistit olivat Suomen Tuulivoimayhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jari Suominen ja Suomen ElFi Oy:n toimitusjohtaja Mikko Rintamäki ja keskustelua ohjasi uutisankkuri Peter Nyman.

7.4.2014